Motivatie afvallen tips voor mensen met een (te) zwaar gewicht

9 Handige tips om gemotiveerd te blijven tijdens het afvallen

Hoe kun je gemotiveerd blijven tijdens het afvallen? Deze 9 afvallen motivatie tips geven je een extra steuntje in de rug. Op naar een gelukkige versie van jezelf die lekker in het vel zit!

#1: Bepaal je doel

Wat is de huidige situatie en waar wil je naartoe? Het is altijd goed om een inschatting te maken. Dat schept niet alleen een helder beeld van wat je te doen staat, maar ook in hoeverre je verwachtingen realistisch zijn.

Zo’n (interne) analyse kan een hoop positieve en frisse energie geven. Ze zeggen dan ook niet voor niets: ‘dreams without goals are just dreams’.

Actie tip: Bepaal voor jezelf een streefgewicht waar je naartoe wilt werken. Bedenk vervolgens manieren om dit streefgewicht te behalen en zet deze om naar actiepunten. Maak tot slot een to-do-lijst die je gericht af kunt werken. Zo zet je je verlangens om in daden.

Ben je een cliënt bij onze hypnotherapie praktijk? Bespreek dit dan samen met je hypnotherapeut.

Motivatie afvallen tips , bepaal je doel

#2: Stay focussed!

Wanneer je een duidelijk doel hebt kan dit je motivatie voor afvallen flink versterken. Toch blijkt het in de praktijk vaak lastig om het doel succesvol te behalen. Mensen raken afgeleid, vallen terug en komen weer kilo’s aan. Dit zorgt voor veel teleurstelling.

“Was al die moeite dan voor niets?”, denken we dan. Maar geef niet op! Consistency is key.

Blijf gefocust en je zult merken dat je tot meer in staat bent dan je denkt.

Actie tip: Schrijf je streefgewicht op kleine post-its en plak deze op plekken waar je vaak komt, zoals de koelkast, de badkamerspiegel en je voordeur.

Op deze manier word je regelmatig herinnert aan het behalen van je doel. En die is meestal dichterbij dan je denkt.

Focus tijdens afvallen behouden voor behalen ideale streefgewicht

#3: Luister naar Hypnose MP3’s

Ben je cliënt bij Hypnotherapie Heemskerk? Dan heb je van je hypnotherapeut een hypnose MP3 ontvangen. Deze is bedoeld om je gefocust te houden op het afvallen. Om terugval te voorkomen dien je deze elke dag te beluisteren.

Je zult merken dat de negatieve overtuigingen over jezelf verminderen, waardoor je nieuwe energie krijgt. Zie het als een coach die je aanmoedigt vanaf de zijlijn.

Ben je geen cliënt van onze hypnose praktijk en wil je meer weten over afvallen met hypnose? Lees dan eventueel meer over de virtuele maagband.

Luister naar de Hypnose MP3's van Hypnotherapie Heemskerk

#4: Niks moet, alles mag

Eén van de ergste dingen die je kunt doen is jezelf vertellen dat je iets absoluut niet mag.

Jezelf restricties opleggen kan een beklemmend gevoel kan geven. Dit kan ervoor zorgen dat je je minder happy voelt en dat je uiteindelijk gedemotiveerd raakt. Niet doen dus!

Onthoud dat alles mag, maar met mate. Omarm deze manier van denken en je zult zien dat afvallen een stuk rooskleuriger is.

Motivatie afvallen tips, jezelf geen restricties opleggen

#5: Staar je niet blind op de weegschaal

Die kilo’s wil je er natuurlijk letterlijk vanaf zien vliegen, maar laat ze figuurlijk los. Probeer je niet blind te staren op het getal op de weegschaal, want dat kan juist demotiverend zijn.

Vaak genoeg voelen we ons hartstikke goed, totdat we op de weegschaal staan. Want ja, die toont opeens +3 kilo, terwijl je je juist zo licht voelde. Dag zelfvertrouwen.

Tuurlijk, het is belangrijk dat je dichter naar je streefgewicht gaat, maar laat dat niet je zelfvertrouwen of geluk beïnvloeden. Het is veel belangrijker dat je gewoon lekker in je vel zit, ongeacht het getal op de weegschaal.

Centimeters opmeten buikomvang

Om toch resultaten meetbaar te maken kun je het beste centimeters meten. Volg hiervoor de onderstaande stappen.

  1. Pak een meetlint en zorg ervoor dat je rechtop staat.
  2. ​Leg ​het meetlint op de blote huid rond je middel.
  3. ​Meet rond je navel/taille (halverwege de bekkenrand en de onderste ribbenkast).
  4. Ontspan en adem uit.
  5. Kijk nu waar het uitkomt. Trek het lint daarbij niet strak.

Heb je je buikomvang gemeten? Noteer dan centimeters op een plek waar je het eenvoudig bij kunt houden, zoals bij de notities op je telefoon.

Doe dit enkele weken totdat je voldoende gegevens hebt. Zo kun je uiteindelijk effectief reflecteren op je behaalde resultaten.

Afvallen motivatie tips, niet meer wegen op weegschaal

#6: Happy you, happy life

Wist je ‘t al? Tijdens een vrolijke bui maken je hersenen endorfine en dopamine aan en worden er spieren aangespannen in je gezicht, middenrif en buik. Hierdoor verbrand je calorieën.

Lachen is dus daadwerkelijk gezond. Als je lekker in je vel zit is het volhouden van een goede en passende levensstijl ook véél makkelijker.

Houd je bezig met dingen die je gelukkig maken en omring jezelf met positieve mensen. Dat maakt het afvallen een stuk makkelijker.

Afvallen motivatie tijdens het afvallen behouden bij Hypnotherapie Heemskerk

#7: Bewegen is vooruitgang

Sporten is niet voor iedereen weggelegd. En dat is oké. Toch is dagelijkse beweging voor iedereen super belangrijk.

Bewegen is goed voor je spieren, bloedsomloop, gemoedstoestand en natuurlijk je gewicht. Hiervoor hoef je echt geen uren in de sportschool te zitten of überhaupt naar de sportschool te gaan.

Beweging kan van alles zijn: een ontspannen wandeling maken, een stukje fietsen of toch maar eens die skeelers afstoffen.

Ook zijn er veel oefeningen die je gewoon thuis kunt doen, zelfs tijdens het Netflixen. Zo kun je eenvoudig een aantal oefeningen doen voor de TV. Denk aan buikspieroefeningen, squats, jumping jacks, of – als je deze hebt – gewichtheffen met dumbbells. Onthoud: elke beweging is vooruitgang!

Actie tip: Download een handige app die je dagelijkse beweging bijhoudt. Het direct meten van je stappen en / of calorieverbrandingen kan zorgen voor extra motivatie om je doelen te behalen.

Maak er eventueel een wedstrijdje van, waarbij je iedere dag je eigen score wilt verbeteren. Een FitBit kan hier ook goed bij helpen.

Bewegen zonder sporten motivatie tips afvallen

#8: Sharing is caring

Het voelt fijn om nieuwe uitdagingen met je omgeving te delen. Zij kunnen je vervolgens aanmoedigen tijdens het afvallen. Of eventueel rekening houden met je nieuwe eetgedrag.

Gaat het even wat minder en heb je steun nodig? Wees dan niet bang om om hulp van buitenaf te zoeken. Denk hierbij aan je partner, een beste vriend(in), een familielid of een collega.

Steun van buitenaf kan namelijk zorgen voor extra motivatie voor het afvallen. Een nieuw sportmaatje, een schouder om op te huilen, of simpelweg een luisterend oor. Dit kan zoveel schelen.

Motivatie afvallen tips, sharing is caring

#9: Positieve mindset

Als hypnotherapeuten kunnen we een heel boek schrijven over het belang van positief denken.

Wanneer je positief ingesteld bent houd je langer vol en ben je trots op wat je iedere dag weer bereikt. Jezelf daarin tekort doen is totaal niet goed voor je zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Je mag jezelf ook best credits geven. Je verdient het! Door het mooie te waarderen stel je jezelf ook open om meer te genieten. Dát is pas gezond leven.

Heb je te maken met een klein dipje? Dat is helemaal oké. Realistisch gezien kun je natuurlijk niet iedere seconde opgewekt en vrolijk zijn. Tegenslagen en dompers horen er nou eenmaal bij.

Elke tegenslag geeft ons wel de kans om te verder groeien. Iedereen gaat hier anders mee om, eruit: maar probeer op de lange termijn wel positief te blijven.

Blijf positief tijdens afvallen, motivatie tips

Zoek, vind en verbind

Heb je vragen en/of opmerkingen over extra motivatie voor afvallen? Plaats dan gerust een berichtje onder dit artikel. Deel vooral met elkaar wat voor jullie werkt en wat niet.

Wil je meer weten over afvallen met hypnose? Natuurlijk mag je ook altijd een mailtje sturen of een afspraak maken. We helpen je graag om het beste uit jezelf te halen.

Call Now Button